Friday, April 24, 2009

Wat Maisuwankhiri, Tumpat, Kelantan

Wat Maisuwankhiri
Address: Kg. Bukit Tanah, 16200 Tumpat, KelantanTelephone: 09-7257673
This is the 2nd times, I have been here




Be blessed by Chief Abbot: Ven. Phrakhru Bavornyanprasit


Donation for expansion of this Wat




The above Buddhas will be placed at below temple after new hall being built







The hall that housed the late famous Than Di's body


The late famous chief abbot, Than Di







You can rent this at Wat Maisuwankhiri



Wax statue

Place for renting amulets


Chinaraj

The main hall



Kuan Yin



The famous landmark in Maisuwankhiri








Behind the temple










1 comment:

  1. WAJARKAH GELARAN PHRA KHRU DIGUGUR?
    Justeru itu adalah amat wajar gelaran Phra Khru yang disandang oleh Phra Khru Udomthammavites (Phien Saccavaro) Wat Uttamayanmuni digugurkan atau patus ditarik balik segara. Perbuatan Phra Khru-Udomthammavites (Phien Saccavaro) merupakan satu penghinaan keatas gelaran PHRA KHRU!. Amat memalukan seorang yang bergelar Phra Khru membuat kerja kotor sebegini!!. Ia satu kesalahan jenayah (sombong, tipu, fitnah). Mana mungkin seorang bergelar Phra Khru terlibat dengan jenayah!!
    Umat Buddhisme supaya tidak mudah diperbodoh-bodoh dengan lakonan agama kotor dalam Buddhisme untuk mengaibkan individu tertentu. “Kita dijadikan ‘penonton bodoh’ yang seakan-akan merelakan apa sahaja watak yang mereka lakonkan”.
    “Agama kita memerlukan nafas baru dan dibersihkan dari golongan yang jijik dan kotor ini! Kita perlukan Buddhisme idea, bagaimana dan cara membangunkan umat dan rakyat agar hidup berdisiplin, bermaruah dan bertamadun.
    “Buddhisme melarang didedahkan aib peribadi yang tidak membabitkan kezaliman terhadap orang lain seperti zina, minum arak, berjudi dan seumpamanya (Five precepts) hendaklah ditutup semampu mungkin.
    “Tiada keperluan menubuhkan suruhanjaya khas bagi kes-kes maksiat peribadi. Ini hanya akan membazirkan harta rakyat,” katanya

    ReplyDelete